AESTHETICISATION OF EVERYDAY LIFE ON THE EXAMPLE OF MUSICAL PRACTICES AMONG WARSAW’S ADOLESCENTS
Katarzyna M. Wyrzykowska
Summary:
The article examines youth musical practices as a form of cultural practice characterised as aestheticisation of everyday life. The analyses are based on a study conducted among Warsaw’s adolescents as a part of a research grant from the National Science Centre (agreement number DEC-2011/01/N/HS6/00972). Analyses of empirical material show that music is omnipresent in the everyday life of adolescents. Thanks to music devices they can stay in contact with music wherever and whenever they want. However, the musical practices of the respondents participating in the said research are dominated by music listening; that is why this kind of activity has to be treated as the main form of aestheticisation of everyday life. Moreover, using music to maintain biographical narratives turned out to be another important cultural practice in adolescents’ reflexive-self project. The conclusion reached is that in order to comprehensively present the practices observed here, it is essential to look at them in a broader socio-cultural context.
Keywords
aestheticisation of everyday life, musical practices, adolescents, aesthetic reflexivity, cultural reflexivity
References
- Bull M. (2000), Sounding Out the City: personal stereos and the management of everyday life, Oxford: Berg.
- Bull M. (2005), No Dead Air! The iPod and the Culture of Mobile Listening, “Leisure Studies” 4: 343-355.
- Bull M. (2007), Sound Moves: iPod Culture and Urban Experience, London: Routledge.
- DeNora T. (2009), Music in Everyday Life, Cambridge: Cambridge University Press.
- van Dijck J. (2006), Record and Hold: Popular Music between Personal and Collective Memory, „Critical Studies in Media Communication” 5: 357-374.
- Featherstone M. (1998), Postmodernizm i estetyzacja życia codziennego, in: Nycz R. (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Cracow: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, pp. 299‑333.
- Filiciak M. et al. (2010), Młodzi media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, Warsaw: Center for Popular Culture Studies (SWPS), http://bi.gazeta.pl/im/9/7651/m7651709.pdf [access: 12.06.14].
- Frith S. (1996), Music and Identity, in: Hall S., Du Gay P. (eds.), Questions of Cultural Identity, London: Sage Publications, pp. 108-127.
- Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warsaw: PWN.
- Golka M. (2008), Socjologia sztuki, Warszawa: Difin.
- Jabłońska B. (2014), Socjologia muzyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
- Kłosiński M. (1984), Uczestnictwo młodzieży w kulturze muzycznej w świetle badań, „Studia Socjologiczne” 4: 141-160.
- Larson R., Kubey R. (1983), Television and Music: Contrasting Media in Adolescents Life, „Youth and Society” 1: 13-31.
- Lash S., Urry J. (1994), Economies of Signs and Space, London: Sage Publications.
- Latour B. (1987), Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers through Society, Cambridge: Harvard University Press.
- Merriam A.P. (1964), The anthropology of music, Chicago: Northwestern Univeristy Press.
- North A.C., Hargreaves D.J., Hargreaves J.J. (2004), Use of Music in Everyday Life, „Music Perception” 1: 41-77.
- Rogalski E. (2000), Miejsce muzyki w życiu młodzieży na tle innych zainteresowań kulturalnych, in: Białkowski A. (ed.), Powszechna edukacja muzyczna a wyzwania współczesności, Lublin: Wydawnictwo UMCS, pp. 129-144.
- Schutz A. (2008), Wspólne tworzenie muzyki. Studium relacji społecznych, in: Schutz A., O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS, pp. 225-239.
- Simun M. (2009), My music, my world: using the MP3 player to shape experience in London, „New Media & Society” 6: 921-941.
- Small Ch. (1998), Musicking: The Meanings of Performing and Listening, Hanover: University Press of New England.
- Szlendak T. (2011), Nic? Aktywność kulturalna i czas wolny na wsi i w małych miastach, in: Bukraba-Rylska I., Burszta W.J. (ed.), Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Kanon i rozproszenie, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, pp. 53-101.
- Szubertowska E. (2005a), Muzyka jako integralny składnik kultury w aspekcie społeczno-pedagogicznym, Bydgoszcz: Bydgoskie Towarzystwo Naukowe.
- Szubertowska E. (2005b), Education and the music culture of Polish adolescents, “Psychology of Music” 3: 317-330.
- Taylor T. (2001), Strange Sounds: Music, Technology and Culture, London – New York: Routledge.